Stromy u silnic představují pro řidiče riziko, za 10 let jich zmizelo 150 tisíc
Podle policejních statistik do konce letošního října zemřelo na českých silnicích po srážce s pevnou překážkou - nejčastěji stromem - 93 lidí.
„Stromy rozhodně představují pro řidiče velké riziko. Zejména na silnicích mimo obec, kde je povolena vyšší rychlost. Obecně se dá říci, že se na těchto komunikacích mohou stát pro vozidlo velmi destrukčními,“ říká dopravně bezpečnostní expert Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu.
Stromořadí podél silnic se v Česku začala vysazovat už za vlády císařovny Marie Terezie, v současné době nejvíce lemují silnice II. a III. třídy.
„Pokud je stromů podél silnic příliš mnoho, dochází podle našich zjištění k degradaci asfaltu, a tudíž musíme i častěji a dříve opravovat silnice,“ upozorňuje Jan Rýdl z Ředitelství silnic a dálnic.
Aleje ale dodávají krajině na půvabu a mají i význam pro životní prostředí.
„Na stromy jsou vázány další druhy organismů, a ve chvíli, kdy v pětikilometrovém úseku ze dne na den vykácíte všechny stromy, je to významný zásah a ty druhy prostě zmizí,“ vysvětluje Vratislav Vozník ze sdružení Arnika.
Ekologové by se přimlouvali hlavně za pozvolnou obnovu stromořadí, nejvíce jim vadí plošné kácení na dlouhých úsecích.
Ve výsadbě nových stromů vede Moravskoslezský a Středočeský kraj, naopak nejhůře jsou na tom kraje Liberecký a Královéhradecký.
Jakou podobu by měla mít stromořadí lemující české silnice, bude řešit konference, která začíná dnes v Praze.